Islamic Hijri Calendar

Ku, Jantan Pencari "CINTA"

>> Tuesday, April 21, 2009


Selesai saja menunaikan solat subuh, terus je baring katil. Termenung, memikirkan masa depan. Risau sangat. Mcam mana tak risau, kaki ne belum sembuh lagi. Sekarang sudah genap 5 bulan.. huhu.. malang sekali, harapan demi harapan untuk sembuh tidak juga terjadi. Saya tidak tahu apa benda yang menyebabkan “cedera” ne tidak pandai sembuh. Masyallah..

Orang tua cakap, “cedera” macam ne ada pantangnya, mungkinkah da terlanggar pantng tu sebelum ne? (aah.. makanan tu.. peduli apa saya, lantak ja. Suka ati saja mahu makan apa.. / tdak boleh tu, nda bagus.. t lambat lagi sembuh.. / aa.. malas la layan..)


Napa lambat sangat ne mahu siang.. (buat la sesuatu benda time ne.. / pun malas..) masyallah.. nape yer saya ne da semakin malas.. tidak macam dulu lagi.. Kalau dulu.. time ne biasa guna ngaji.. (aalaa..time tu kan belajar pondok..) iman da semakin lemah.. nipis macam kulit bawang.. (pinjam sikit ayat Bro Zulhilmey..) Tido lagi bagus… (ngantuk sangat dah.. jgn paksa diri pla..)





"JANGANLAH KAMU BERSIKAP LEMAH , DAN JANGANLAH ( PULA ) KAMU BERSEDIH HATI , PADAHAL KAMULAH ORANG - ORANG YANG PALING TINGGI ( DERAJATNYA ) , JIKA KAMU ORANG - ORANG YANG BERIMAN ."

Surah alImran (3:139)



Tengok jam. Lagi 24 minit jam 6 pagi.. Aik,


ada mesej rupanya.. (Mcam mana tidak sedar ne..) Alamak.. mesej dari se-DIA. Ne mesti se-DIA amik hati.. (laa.. takkan lah sampai macm tu sekali.. nak kecik hati.. macam budak2.. ne la lumrah DUNIA FANA). Saya ne memang tidak PANDAI.. nak reka pujangga2.. huhu belum PRO lagi. Masyallah, takpa laa. Abaikan ja la dulu benda ne. Sekarang saya mahu masuk tidor. Huaaa. Bismillah.. (smbung doa tdo.. / mesti baca..)


***


“Didin.. Didinan.. bangunla.. da siang ne..”


“Na.. tinggal la ko.. Atuk mahu jalan ne pergi kedai..”


“Didinan.. bangunla..”


(Aduh.. Bising betul la~ apa la dorang ne.. nak kejut budak kecil tu.. Jangan lah cakap kat ruang tamu.. kejutkan le dalam bilik..)


Ne la kehidupan pa bila sudah


berkeluarga nanti. Ya, memang berat benda ne. Kita kena memainkan peranan dengan sebaik mungkin. Jangan ada pihak yang tidak bertindak atau pun menyerahkan tanggungjawab kepada pihak tu. Suami isteri harus mengambil peranan dan juga harus faham antara satu sama lain.






perkahwinan suci adalah sah mengikut hukum syarak.. Cinta tidak semestinya buta tapi.. hati ja yg bermasalah.. awalnya sayang.. akhirnya HAMPEH




Dengan ini, baru “aman” sikit rumahtangga. (aa.. meralut saja.. macamla dia ne da “pakar “ dalam benda ne..) memang tidak pakar pun. Namun, kita boleh belajar dari segi pemerhatian kan.. Apa guna pancaindera yang dikurni


akan Allah swt, kalau tidak digunakan mengikut cara yang betul..


Jangan kita guna mata melihat perkara yang tidak baik, mulut pula sibuk membebel umpat orang.. n lain2 (lu fikirlah sendiri.. pinjam jap ayat Nabil ). Ha~ cerita pasal Nabil, masyallah, (lu kenal NABIL? Ap guna kalau tak alert dgn sekeliling. Kena PEKA) Adakah patut dia peluk awek dia (*^$^#%). Tidak bermoral langsung. Depan orang ramai lagi tu. Masyallah. Ne la zaman sekarang ne. Golongan muda mudi sibuk bercinta, malah ad jga yang sibuk mencari CINTA. Kan bagus mereka fokuskan pencarian cinta



tu pada yang lebih UTAMA, iaitu ALLAH..


Sambung cerita lagi pasal NABIL.. (memang kena tegur berabis) Tapi melawan lagi dia. Nak tahu apa yang dijawabnya? Dia cakap peluk bakal bini tidak bikin defisit teruk ekonomi.. senang ayat, tidak jejas ekonomi negara.. (haha.. lawak ap benda ne.. / takkan sambung ayat seterusnya.. skali lagi.. Lu fikir sendiri)


Kini zaman yang paling teruk.. Zaman yang dipenuhi JAHIL MURAKAB. Kenapa benda ne terjadi? Ne la masalah yang hendak dijelaskan sekarang. Ternyata generasi B.U.T.A (Bikin Untung Taknak Agama) dengan ilmu.




"DAN PERUMPAMAAN ( ORANG

YANG MENYERU ) ORANG - ORANG KAFIR ADALAH SEPERTI PENGEMBALA YANG MEMANGGIL BINATANG YANG TIDAK MENDENGAR SELAIN PANGGILAN DAN SERUAN SAJA . MEREKA TULI , BISU DAN BUTA , MAKA
(
OLEH SEBAB ITU )
MEREKA TIDAK MENGERTI ."

Surah alBaqarah (2:171)



Bukan tidak mahu menuntut.. dorang pun tau juga hadith menuntut ilmu hingga negeri China (hhe.. pdahal x tau hadith ne, ditolak sanadnya, jadi maudu’) ne beb..


Kalau cakap dorang tidak memiliki degree.. (msyallah.. jgn celupar mcm tu taiko..) tak juga. Lebih menakjubkan mereka lebih atas lagi.. ad yang master.. malahan phD pun ada.. Yang menyedihkan , mereka gagal guna pakai ilmu tu. (aik, hairan mcam na boleh ko cakap mcm tu? Ko ne tahap apa ya? Master phD ker?)ya,


tidak layak saya bincang perkara ..


ne lebih mendalam.. Dan ingat, jangan pandang orang sebelah mata tau.. Mentang-mentang dia tu status TINGGI dari kita.. (janganla kecik ati../ jangan marah bah..)


Dah a.. t la aku sambung cerita mereka berdegree tu..



***


Pagi ne, tiada sarapan yang SPEC sikik..

Pemergian akak tgah tampak memberi


kesan yg mendalam dalam hati ku. Akak tgh tu memang rajin a. Smua benda dia buat keja. Tak perlu diberitahu, dia sendiri yang lakukan benda tu. Lembut, tapi tegas.


Baik kacau anak buah saya tu. Gemar sekali tengok muka comel dia. Memang comel. Tidak ada yang secomel melainkan dia. Subhanallah, ne la ciptaan Allah. Dialah yang menjadikan sesuatu makhluk tu dengan sebaik-baik kejadian.




masyallah.. huhu..



"SESUNGGUHNYA PADA ( KEJADIAN ) ITU BENAR - BENAR TERDAPAT BEBERAPA TANDA ( KEBESARAN ALLAH ) , DAN SESUNGGUHNYA KAMI MENIMPAKAN AZAB ( KEPADA KAUM Nuh ITU ) . "

surah almukminun (23:30)


Buka mesej. Mcam berlainan pulak rasa hati ini sekarang. HAMPEH, tak puas hati pun ada, geram. Masyallah, adakah hatiku ini dah dibiaki dengan penyakit HATI?


"DALAM HATI MEREKA ADA PENYAKIT , LALU DITAMBAH AL

LAH PENYAKITNYA ; DAN BAGI MEREKA SIKSA YANG PEDIH , DISEBABKAN MEREKA BERDUSTA ."

Surah alBaqarah (2:10)



Astagfirullah.. Ya Allah, ku pohon agar hati ini sentiasa ber

sih dan ku pohon pelindungan daripada perkara2 yang membinasakan hatiku.. amen..


Ku cuba myiasat hatinya.. ternyata pagi ini adalah yang baik bagi kami.. alhamdulilah.. Katanya lagi dia nak mendobi.. uhu.. (rupanya sibuk pla..)


Hari ne memang hening.. suanasa kampong ne biasa saja. Tiupan angin pun tidak terlalu kuat sangat mcam smalam. Sekarang sepui-sepui saja.. Biar pun Nampak tenang, tetap tidak merubah niat ku nak tinggalkan kampong ne. Teringin sangata mahu merantau jauh. Kalau dapat merantu ke Sarawak (aku pergi..) kalau dapat merantau ke Selangor (memang pergi jugak..) mana2 tempat, bias aku pergi. Cumanya, tuntutan tugas aku di kampong halaman, ap lagi aku juga memikul tanggungjawab yang lebih besar.


Sebagai ahli, persatuan siswazah sabah kota belud, n jemaah sekali ini pun, benda ne adalah keutamaan bagi kitaorng. Tiap-tiap gerak kerja yang diatur, harus dilaksanakan. Niat ikhlas krana Allah. Inilah elemen terpenting sekali dalam gerak keja sesebuah organisasi.


Dua hari lepas, rakan-rakan PSS ada datang bertandang

ke rumah. Sekali sekala mereka datang..(dorang yg nak datang, saya tidak paksa pun..) rindu pula tengok muka hensem dorang tu. Alhamdulilah, inilah hakikat ukhuwah yang terbina atas dasar kecintaan kepada agama Allah. Bukan senang nak cari rakan mcam mereka.. (takkah rasa untung gitu~)




Memorial Terindah.. gmbar bersma shbt dn adk2 sepjuangan.. knun nak bertafakur.. tapi lain benda yg jadi.. hish.. xda a.. ne la gmbr time rehlah.. tmpat? rahsia beb..


Cuma kecik hati sikit la.. ek bukan kecik tapi secebis sedikit.. c budak HAFIZ tu tak ikut datang.. (hampeh tul..) takpa a. kemungkinan dia tu sibuk,insyallah dia pasti akan datang juga jengok ABANGnya yang macho ne (aisehmen~ budak perasan.. mnyampah..&*%^&%$).


***


Hari ini ada orng yang meninggal dunia.. innalillah wa inna lillahiraji’un..


"MEREKA TIDAK AKAN MERASAKAN MATI DI DALAMNYA KECUALI MATI DI DUNIA . DAN ALLAH MEMELIHARA MEREKA DARI AZAB NERAKA ."

Surah ad-Dhukan (44:56)


Umur ini memang tidak berkekalan. Tua, muda mahu pun kanak-kanak. Tetap menerima nasib yang setimpal. Takdir. Kita tidak berupaya untuk melawan takdir. Memang kita diberikan kemampuan menentukan hala tuju hidup masing-masing.

“ tidak berubah nasib sesuatu kaum itu,

melainkan mereka sendiri yang merubahnya”

Namun, Allah swt , Tuhan yang MAHA BERKUASA. Dialah yang menjadi Penentu kepada nasib kita kelak. Maka, haruslah bersyukur dengan nikmat yang diberikan itu. Bagaimana?


Adakah kita perlu nyatakan, “ya, kami telah beryukur”


Tidak, kenalah kita gunakan nikmat tu dengan baik. Jaga, hargai, mahu pun gunakan nikmat tu disumbangkan kepada mereka yang tidak memperolehinya.. maksudnya, kalau harta kita berlimpahan.. kenalah sedekahkan kepada mereka yang miskin.. (ne tidak.. gunakan pula pada perkara yang melalaikan dan tidak berfaedah.. dengan kata lain, enjoy..)


Ai.. ada keja lagi nak dibikin ne..


Sambung cerita la t..



0 comments:


ukhuwahfillah


ShoutMix chat widget

Followers

Kantoi

Salam. Ahlan wahsahlan dan syukran jazilan wa kathira diucapkan kepada mereka yang sudi bertandang ke blog ini. Saya amat bersyukur kepada Allah SWT. Berkat limpahan kurnia di samping rezeki yang Allah berikan pada saya. Inilah blog kegemaran saya. Tempat saya untuk bermanja, berdiskusi, bergurau, dan bersembang. Pada mulanya, saya agak keberatan untuk mencipta satu lagi blog. Bara iltizam yang kian memuncak itu tidak dapat saya halang, akhirnya blog ini terlaksana jua. Semoga dengan apa yang saya sampaikan pada blog ini. Mampu memberikan perkongsian kepada anda semua.

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP